De nieuwe reeks omvat verschillende updates, waaronder nieuwe Giant TRX WheelSystems met Wide Guard-technologie voor extra velgsterkte en -bescherming. Alle modellen hebben ook geïntegreerde opslag in de onderbuis, samen met bevestigingspunten onder de bovenbuis om aanvullende opslagruimte te creëren.
Bepaalde modellen zijn ook uitgerust met de nieuwe Giant Contact SLR Trail Integrated-stuur, een superlichte, geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie die de aanpasbaarheid van een conventionele setup biedt, samen met extra compliance en een geïntegreerd topkapdesign dat het eenvoudig maakt om een computer, GoPro-camera of lamp te monteren.
Alle Trance X-modellen hebben nu meer achtervering dan de vorige generatie, dankzij een bijgewerkt Maestro-veringssysteem. De veerweg achteraan gaat van 135 mm naar 140 mm, de voorvering bedraagt 150 mm.
Het frame is uitgerust met twee flip-chips, die allebei drie afstelposities hebben voor ultieme veelzijdigheid en aanpasbaarheid. De achterste flip-chip, gelegen op de Maestro draagarm, stelt je in staat om de framegeometrie aan te passen en het stuurgedrag af te stemmen op de rijstijl en het terrein. De hoge instelling voegt meer bodemvrijheid toe, een goede optie voor technisch terrein. De lage instelling zorgt voor een lager bottom bracket voor zelfverzekerd sturen bij hogere snelheden. De middelste positie is neutraal.
Een tweede flip-chip bij het balhoofd biedt een aanpasbaarheid van 10 mm (-5 mm, 0 mm of +5 mm) zonder dat je je stuur hoeft te verwisselen. Een kortere reach zorgt voor snelle bediening, een geweldige optie voor smal en bochtig terrein. Een neutrale reach zorgt voor goed uitgebalanceerd stuurgedrag, ideaal voor allround prestaties en een combinatie van klimmen en dalen. Een langere reach zorgt voor een grotere stabiliteit, een geweldige optie voor efficiënte prestaties op vlakker terrein.